Dinsdag 14 september 2010

BIG Challenge

Boven op de monte Nerone had ik Giordano beloofd mij aan te melden als lid van BIG Challenge. Op dinsdag 14 september had ik de Monte Catria op de planning staan. Inmiddels was Jos, de sponsor van Team Parkhotel Rooding ook op mijn standplaats Monte Nerone Steven Rooks Rooding Beone fietsvakantie le marcheCa'Palazzo aangekomen. Jos had maandag direct het programma van de Monte Nerone ingehaald. Hij had als kleinste verzet een 39*21 gestoken. Nou dat heeft hij geweten. Deze dinsdag zaten de spieren nog flink in de verzuring, maar hij liet zich niet kennen. Gelukkig speelde het weer in zijn voordeel. Het was half bewolkt en een beetje zonnig, maar de toppen van de drie reuzen lagen zwaar in de wolken. We besloten dus onze tocht aan te passen en een ronde onderlangs de Petrano en Catria te rijden. In Cagli aangekomen op de Piaza sloot Giordano weer bij ons aan. De ronde onderlangs de Petrano en Catria loopt deels langs door riviertjes uitgesleten Gola's. We zijn dan nietig tegen de steile rotswanden. Achter de Catria langs is er een lange geleidelijk klim met ca 300 meter hoogteverschil en later als we onze weg naar Fonte Avellana vervolgen hebben we nog een 10% klimmetje te nemen. We bezoeken Fonte Avellana. Giordano vertelt me over de duizendjarige geschiedenis van dit tussen de bergen verscholen klooster. Ooit was het een machtige orde die in een straal van 100 km heerste over de omgeving. Ook voor de niet fietser zeker een bezoek waard. Tijdens de korte tussenstop vertelde Giordano verder over de BIG Challenge. Ik had er nog niet eerder van gehoord. Het is inmiddels een internationale club met bijna 3.500 leden waaronder al zeer veel Nederlanders. De club heeft een lijst van 1.000 heuvels en bergen. Uitdagingen te over dus. Ook in de buurt van Parkhotel Rooding in Valkenburg zijn een 7 tal klimmetjes geselecteerd. Nu Jos als sponsor van het Rooding wielerteam en ik daarvan horen is onze interesse in BIG Challenge extra gewekt.

Fonte AvellanaWe vervolgden de klim en kregen een schitterend uitzicht over het kloostercomplex. Jos kwam er meer en meer achter dat hij toch echt het verkeerde verzet uit Nederland had meegenomen. De afdaling naar Frontone ging voorspoedig, maar tijdens het klimmetje naar Frontone Castello was ik zelfs even blij met de 25 tandjes achter. In restaurant La Rocca hebben we de energievoorraad met een drietal huis gemaakte pasta's weer aangevuld. Inmiddels ben ik weer in Nederland. Het is droog maar daarmee is ook alles gezegd. Volgende week staat de Steven Rooks fietsweek op Kefalonia (Griekenland) op mijn programma. En vanaf vandaag ben ik lid geworden van de BIG club en beveel het hiermee iedereen aan.

fietsvakantie met steven rooks le marche

Terug op Ca'Palazzo

Zondag 12 september 2010

Monte Nerone

Zondagmorgen 12 September vertrok ik vanaf mijn standplaats Ca'Palazzo naar Cagli. Op de Piaza hadden alle beste boogschutters van Italië zich verzameld om te strijden voor het nationaal kampioenschap. De mannen en enkele dames hadden zich gestoken in bijpassende middeleeuwse klederdracht. Ik had me voorgenomen die dag de Monte Nerone te beklimmen en had daarvoor ook maar de bijpassende hedendaagse wieleroutfit aangetrokken. Van BeOne had ik net voor mijn vertrek naar Italië een fiets met het nieuwe frame meegekregen. Een frame met enkele nieuwtjes dat BeOne op de komende beurs in Utrecht zal presenteren. De 65 jarige voorzitter van de plaatselijke wielerclub was ook naar de Piaza gekomen en samen vertrokken we met een klein groepje richting het truffelstadje Acqualagna. Vandaar reden we via een beetje valsplat omhoog naar Piobbico. Halverwege Piobbico, omgeven door geweldige rotspartijen in het dal van een riviertje, ontmoette ik Giordano. Giordano is de organisator van het Brevetto di Monte Nerone. Behalve dat, vertelde hij ook honderduit over de schoonheid van de streek, de geweldige uitdagingen voor fietsers die niet alleen de Nerone, maar ook de Catria en Petrano bieden. Giordano is ook sommelier en dat had hem tot de afgelopen nacht 2 uur van z'n bed gehouden. Hij is een echte randonneur en heeft dit jaar de Nerone al meer dan 25 keer Gola Piobbico Steven Rooks Ca Palazzo fietsvakantie le marchebeklommen. Na de ontmoeting vervolgden we onze weg richting Piobbico en de voet van de Nerone. Vlak voor Piobbico is het linksaf richting Rocca Leonella. Dat begon gelijk lekker met gemiddeld tegen de 10% stijging. Na een paar huizen staat er een grote steen bij een afslag waarop de richting van de Nerone naar rechts staat aangegeven. Vanaf daar verlaten we het mooi geasfalteerde traject van de giro in 2009. Het is een prachtig, maar nu en dan slecht geasfalteerde weg merendeels beschut onder de bomen. Volstrekt ongeschikt om veilig af te dalen, maar heerlijk om te beklimmen. Het is de moeilijkste van de 3 mogelijke beklimmingen weet Giordano me te vertellen, tot km 10 blijft het tegen de 10% stijgen. Een klim over 13,7 km met 1180 meter hoogteverschil. Ja, nu ik hier weer tegen de berg op klim herken je het voordeel van de jonge renner die de mogelijkheid heeft om hier iedere dag te trainen. Pantani had niet veel verder van de Nerone zijn favoriete trainingsberg, de Carpegna. Wij hebben er natuurlijk geen wedstrijd van gemaakt. De weg was onwaarschijnlijk rustig en de vergezichten prachtig. Daar hadden we vroeger in de koers weinig tijd voor. 1 auto en 3 motoren dat was het wat we tegen kwamen. Eenmaal bovengekomen was het restaurantje aperto en dus hebben we ons de prosciutto, pasta's en café goed laten smaken. We waren echter nog niet echt op de top. 1 km verder liggen de masten van TV en wat dies meer zij. Daar trof ik ook een monument, een steen met “Cima Bibi 1996” erop.

Cima Bibi Steven Rooks Monte Nerone fietsvakantie le marche

Giordano wist me te vertellen dat het een gedenksteen was voor de in 1996 overleden Bibi uit het dorpje Pianello Bibbi had veel betekend voor het wielrennen en ontwikkeling van de Monte Nerone. Mooi om zo, als een rots op grote hoogte te mogen voortleven. Ik nam afscheid van Giordano voor mijn thuistocht naar Ca'Palazzo, maar niet nadat ik hem beloofd had lid te worden van BIG. Daarover een volgende keer meer.

Ca'Palazzo heeft 8 appartementen van 2-6 personen en ligt in een beschermd heuvellandschap midden tussen de graanvelden, de zonnebloemvelden en de ongerepte natuur in de meest noordelijke deel van le Marche, Pesaro/Urbino. De ligging op ongeveer 420 meter geeft een spectaculair uitzicht over... Lees meer >>>
Tips 2018
Pasen: Slow Food Weekend
Mei&juni  Fietsen-in-italie.nl, Eric vd Bogaard
15 mei Feste dei Ceri Gubio
26/27 mei Cantine Aperte
Kindervakanties: Koken met en door kinderen.
Truffeltijd: jan, feb, jul, aug, okt, nov dec